שינוי DNS במחשב האישי לטובת ייעול המהירות של האינטרנט!

מה זה DNS?

מערכת שמות מתחם (בעברית) או באנגלית Domain Name System הינו פרוטוקול רשת בשכבת היישום (בדומה ומקביל ל-DHCP ו-HTTP) אשר מטרתו היא להעביר או במילה אחרת – "לבזר" את הנתונים המגיעים מכתובת ה-IP (כתובת מספרית המורכבת מ-4 תחומים) לכתובת המורכבת מאותיות (URL) כדי שהרשת תדע לזהות ולהציג נתונים על-ידי הכתובת האנושית וגם לזהות את ה-IP "שמסתתר" מאחוריה מבלי שהמשתמש הפשוט ידע כל זאת וגם כדי לעשות בכתובת שימוש לשם שירותי דואר למשל ולא רק כדי להציג שמות מתחם של אתרים מה שה-IP לא כל כך יודע לעשות.
ה-DNS כעיקרון הוא מעין מערכת תרגום של כתובת מספרית לכתובת המורכבת מאותיות שהומצאה כדי להקל על אנשים בזכרון מספרי.
בגדול – זו היא ההגדרה הכללית יותר של DNS.
DNS הינו חלק מהגדרה המרכיבה את כל נושא ה-"רשת", נושא גדול שתחתו הרבה תתי-נושאים שמלמדים ומסבירים מהי בעצם רשת, תקשורת וחיבור בין לבין.

שימוש על מחשב אישי (PC) ומערכת ההפעלה Windows

בימינו, שימוש ב-DNS מתבצע על בסיס יומי, כלומר, אם נכנס לכתובת כלשהי בדפדפן (דוגמת גוגל כרום) המחשב בעצם בהנחה שמבוסס על מערכת ההפעלה Windows במקרה שלנו, יחפש במאגר שלו האם הוא מכיר את הכתובת שחיפשנו, למשל: www.domain.com, ואם הוא ימצא אותה אז הוא יציג לנו את הנתונים שהיא נותנת, ברוב המקרים אם אנחנו נחפש כתובת כלשהי בדפדפן אז כנראה שאנחנו נחפש כתובת שהיא מחוץ לחומות המחשב האישי והנתונים שלו ומכך המחשב יחפש את הכתובת דרך ה-DNS שהראוטר הגדירו לו כדי שיוכל לתקשר עם "העולם שבחוץ" – הרשת הנרחבת – האינטרנט.
הראוטר יציג לנו את הנתונים דרך ספקית האינטרנט שלנו שהיא בעצם מגדירה לנו בדרך-כלל את ה-DNS שמובילים אותנו לכתובות שאנו מחפשים.
אבל… אפשר לומר שהיום ישנם המון שירותים חינמיים מעולים שיכולים לעזור לנו למצוא את הכתובות שאנו מחפשים ברשת ואף טוב יותר מספקיות האיטרנט שלנו, הם יציגו לנו לרוב את הכתובת הרצויה בפחות זמן וגם המאגר הוא נרחב יותר ופחות "בעייתי" מבחינת אתרים או כתובות חסומות.
אז איך עושים את זה ומי אלה השירותים החינמיים האלה?

שימוש ב-DNS ציבורי לשיפור התקשורת בין הרשת הביתית לחיצונית במחשב האישי

כמו שכבר רשמתי למעלה, היום יש לא מעט שירותי חינמיים שנותנים לנו גישה ל-DNS נרחב ומהיר, ע"י הגדרה פשוטה במערכת ההפעלה שלנו (Windows) נוכל להגדיר שרת DNS שיאפשר לנו זאת.
אתן לכם דוגמה כמה שרתים מוכרים, אמינים ופופולריים ברחבי העולם.
לפני זה – איך אנחנו מגדירים את הכתובות DNS הרצויות במחשב?
פשוט מאוד!
כניסה ללוח הבקרה -> רשת ואינטרנט -> מרכז הרשת והשיתוף -> נכנס למאפייני הרשת שאנו מחוברים אליה ע"י לחיצה עליה (לרוב ייכתב כ-Ethernet) -> מאפיינים -> TCP/IPv4 (מאפיינים) -> שימוש בכתובות שרתי DNS.
אפשרות שנייה היא לחפש בחיפוש המחשב "מתאם" ולהכנס למאפייני הגדרות המתאם דרך גלגל השיניים החדש של Windows 10.

ועכשיו שאנחנו יודעים איפה אנחנו יכולים להכניס את כתובות ה-DNS שאנו רוצים להשתמש בהם, בואו נעבור לכמה שרתי DNS (+כתובות) מומלצים!

שרת ה-DNS הציבורי של Google, נשנה את הגדרות ה-DNS המועדף ל-8.8.8.8 ואת הגדרות שרת ה-DNS החלופי ל-8.8.4.4.
שרת ה-DNS הציבורי של Cloudflare, נשנה את הגדרות ה-DNS המועדף ל-1.1.1.1 ואת הגדרות שרת ה-DNS החלופי ל-1.0.0.1.
שרת ה-DNS הציבורי של OpenDNS, נשנה את הגדרות ה-DNS המועדף ל-208.67.222.222 ואת הגדרות שרת ה-DNS החלופי ל-208.67.220.220.
אז מה בעצם כל אחד מהם, גוגל כמו שכולנו מכירים אכן כן – שרת ציבורי של הענקית Google, שרת יציב ומהיר, Cloudflare אחת החברות הגדולות בתחום התחזוקה ואבטחת אתרים, שרת מפתח מהיר במיוחד וגם OpenDNS שלאחרונה מקבל המון תשועות, OpenDNS הינה חברה שנקנתה על-ידי ענקית התקשורת Cisco ומשמשת גם היא לשיפור תקשורת.

מה המומלץ ביותר מהם? איני יכול לומר בודאות אך מלבדם יש עוד לא מעט חברות ומקורות שמספקים DNS חזקים, מהירים ובטוחים לשימוש, תוכלו לחפש עוד ברשת אודות DNS ציבורי ושימוש בו כמו Quad9 שלא הזכרתי למעלה.

עד כה, תקציר DNS ושימוש פשוט בו לשיפור האינטרנט בבית, DNS כמו עוד פרוטוקולים והגדרות אחרות הוא אחד מהדברים שמגדירים לנו תקשורת, אינטרנט וחיבור בין המחשב האישי, הראוטר והאינטרנט החיצוני.


תגובה אחת על “שינוי DNS במחשב האישי לטובת ייעול המהירות של האינטרנט!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*
*
*

דילוג לתוכן